Lawrence English

Lawrence English heeft in de afgelopen jaren een aantal bezwerend sublieme platen gemaakt: zijn muziek/sound is te karakteriseren als ambient, als noise, als soundart, als drone wellicht, hoewel het voor drone toch wel te melodieus is—althans, d’r is altijd wel een lichtelijk lyrisch element te ontdekken. Dat is ook waarom Lawrence English direct herkenbaar is: hij weet als geen ander een subjectief (lyrisch-expressief) gevoel coloristisch uit te drukken in sound, zonder gebruik te hoeven maken van vocalen en lyrics. De oplettende luisteraar weet zich verenigd in zijn gevoel. Vooral zijn platen “For Varying Degrees of Winter” (Baskaru, 2007), “It’s Up To Us To Live” (Sirr, 2008) (geweldige titel!), “A Colour For Autumn” (12K, 2009), en zeker de latere albums “The Peregrine” (Experimedia, 2011/LP) en “Wilderness of Mirrors” (Room40, 2014/cd) zijn absolute meesterwerken van ambient-noise. Ter gelegenheid van de te verschijnen nieuwe plaat “Cruel Optimism” (Room40, 2017) hieronder een screen shot van mijn CUT-UP recensie uit 2009 van zijn debuut op het Touch-label: “Kiri No Oto” (later ook op LP door Foxy Digitalis uitgebracht, waar ik ook nog een blauwe maandag voor heb gerecenseerd) en een op sound art gefocust album “Studies For Stradbroke” (Winds Measure). (ik zou nu overigens heel wat positiever zijn over die laatste.) Voor een voorproefje van zijn nieuwe plaat: https://player.vimeo.com/video/194648555

lawrence-english_-zuiverste-muzikale-schepping-op-het-meest-basale-niveau