De Berlijn-connectie: Moritz von Oswald Trio & Vladislav Delay

Moritz von Oswald is natuurlijk de ene helft van het geniale Basic Channel en niet te vergeten, de even zo goede opvolger Rhythm & Sound (luister naar die fijne cd-compilatie uit 2001!).

r-17061-1318339101-jpegr-47127-1277141891-jpeg

In 2009 kwam hij met een nieuw project, samen met Vladislav Delay (eigenlijke naam Sasu Ripatti) en Max Loderbauer, van het geniale duo Sun Electric uit de vroege jaren ’90 (check “Kitchen” op het R&S label). Dat nieuwe project heette gewoon Moritz von Oswald Trio, en de muziek op debuut “Vertical Ascent” is zo weelderig als het minimaal is. Unieke sound. Ze hebben inmiddels 4 platen gemaakt, evenwel de laatste (die ik niet ken) niet meer met Vladislav Delay op de traps (hij is vervangen door Tony Allen). Opvolger “Horizontal Structures” was zo mogelijk nog beter, en ook derde LP “Fetch” uit 2012 is een voltreffer. De ideale mix van electronisch en akoestisch: groovy, minimaal, subtiel, heimelijk, subliminaal. Voor een avondje plezierig, wegkabbelend luistergenot, een soort muzak voor de connaisseur.

Vladislav Delay solo is niet minder belangrijk. Ik ken ‘m al vanaf het begin van zijn muzikale carrière (althans in de electronica): z’n eerste twee 12″s op Chain Reaction  (CR26 en 30, resp. “Huone” en “Ranta”), zijn 12″ op Thomas Brinkmann’s Max Ernst label en die belangrijke “Entain” 2xLP op Mille Plateaux (herinnert u zich die nog!?), die laatste destijds bij release nog gekocht in de oude Rough Trade kelder in Covent Garden in Londen (mijn tweede jaar in Londen). Ripatti heeft daarna nog een hoop boeiende en belangwekkende, zowel house/techno als meer experimentele platen gemaakt, onder verschillende namen, ook in samenwerking met anderen, niet in het minst als zijn eigen Vladislav Delay Quartet, een behoorlijk ruizige en noisy affaire met o.a. Lucio Capece en Mika Vainio in de gelederen (uit 2011). Zijn twee cds op Raster Noton zijn een must voor elke techno/electronica fan en ook zijn latere “Visa” cd is goed.

In 2009 recenseerde ik voor Cut-Up de eersteling van Moritz von Oswald Trio en Vladislav Delays meest “commerciële” LP “Tummaa”, met melodieus pianowerk van filmcomponist Craig Armstrong (die ook strijkersarrangementen voor Madonna’s “Ray of Light” heeft gedaan!). Zie hieronder een screenshot van die recensie.

Beperkte discografie:

  • Sun Electric — Kitchen (cd R&S 1990)
  • Basic Channel — BCD (cd compilatie van fragmenten van de beroemde 12″s, Basic Channel 1995)
  • Basic Channel — BCD-2 (vervolg-cd op BCD langere stukken, Basic Channel 2008)
  • Rhythm & Sound — Rhythm & Sound cd (Rhythm & Sound)
  • Moritz von Oswald Trio — Vertical Ascent (2xLP Honest Jon’s 2009)
  • Moritz von Oswald Trio — Horizontal Structures (2XLP Honest Jon’s 2011)
  • Moritz von Oswald Trio — Fetch (2xLP Honest Jon’s 2012)
  • Vladislav Delay — Helsinkin/Suomi 12″ (Max Ernst 1999)
  • Vladislav Delay — Multila (cd, verzamelt twee eerste 12″s, Chain Reaction 2000)
  • Vladislav Delay — Entain (2xLP Mille Plateaux 2000)
  • Vladislav Delay — Anima (cd Mille Plateaux 2001; re-mastered in 2008 op Huume)
  • Vladislav Delay — Whistleblower (cd Huume 2007)
  • Vladislav Delay — Tummaa (2xLP Leaf 2009)
  • Vladislav Delay — Vantaa (cd Raster Noton 2011)
  • Vladislav Delay — Kuopio (cd Raster Noton 2012)
  • Vladislav Delay — Visa (cd Ripatti 2014)
  • Vladislav Delay Quartet — s/t (Honest Jon’s 2011)

moritz-vladislav

moritz-vladislav-2

moritz-vladislav-3

Een gedachte over “De Berlijn-connectie: Moritz von Oswald Trio & Vladislav Delay

Reacties zijn gesloten.