New Weird America: 25 favoriete platen

De term ‘New Weird America’ werd door David Keenan in een lang stuk in The Wire van augustus 2003 geïntroduceerd naar aanleiding van het door Matt Valentine en Ron Schneiderman georganiseerde Brattleboro Free Folk Festival om de grote diversiteit aan experimenteer-driftige bandjes die daar optraden van een label te voorzien. Het label was natuurlijk geënt op de titel van een boek van Greil Marcus: The Old Weird America. Keenan wilde met die term New Weird America een naam geven aan ‘a groundswell musical movement rising out of the USA’s backwoods, one that offers an alternative the no wave revivalism of the nation’s urban centres’.

Zoals de naam van het festival al aangaf, werd in de media, en ook door Keenan zelf, de term ‘free folk’ gebezigd. Maar dat is een enigszins misleidende benaming: het waren geenszins slechts troubadour-achtige lieden of singer-songwriters in de aloude folktraditie die deze losse beweging uitmaakten. Vandaar de aanduiding free folk. Kenmerkend was de manier waarop bands en artiesten refereerden naar allerhande stijlen en daar vrijelijk uit citeerden: akoestische roots, drone, ronduit experimentele muziek, rituele performance art, free jazz, psychedelia, Krautrock, blues en zelfs country.

De artiesten die Keenan in eerste instantie interviewde waren de eersten in een lange lijn van zulke vrije experimenteerders in de nieuwe eeuw die een ware hausse aan muzikale kunstzinnigheid in de VS liet horen; een zeer welkome opleving van de underground na de desastreuze jaren van de zgn. ‘alternative rock’ die post-Nirvana moest doorgaan voor avontuurlijke muziek (zie ook mijn lijstje voor noughties noise). De jaren nul waren in veel opzichten weer gewoon de jaren tachtig. Niet voor niets waren Byron Coley en Thurston Moore ook nu weer de spil waaromheen de nieuwe scene draaide.

De onderstaande lijst van persoonlijke favorieten is dus ook zeker niet beperkt tot het handjevol dat Keenan zelf vermeldde (ook in een apart bijgevoegde lijst, die qua genoemde muzikanten/bands een zekere overlap met de mijne vertoont), temeer ook daar in de zes erop volgende jaren New Weird America zich in allerlei gedaantes bleef manifesteren, en zelfs tot enig indie-succes leidde voor acts zoals Devendra Banhart, Ariel Pink en Animal Collective.

Bovendien beperkte Keenan’s lijst zich grotendeels tot de artiesten die deelnamen aan dat plaatselijke festival in het Noordoosten van de VS. Ook op andere plekken in de VS waren tegelijkertijd deze nieuwe ‘free folk’ geluiden te horen, vaak onder een andere noemer, met name in het noorden van Californië: te denken is aan het toen zeer actieve, hoewel altijd ondergronds gebleven, Jewelled Antler Collective (drie mainstays daarvan staan in mijn lijst: Thuja, the Blithe Sons en het experimentele Coelacanth) en, ietsje later, het altijd briljante Starving Weirdos die vanuit Humboldt County opereerden. Mijn absolute New Weird America-favoriet is echter Excepter, wiens bijkans volledige œuvre kan worden aanbevolen.

Dat non-urbane waarover Keenan het had in zijn artikel moet een beetje met een korrel zout worden genomen, want een van de belangrijkste vertegenwoordigers—die hij zelf ook noemt—was het Newyorkse No Neck Blues Band, waar Excepter uit voortkomt. Ook oorspronkelijk Brooklynites waren de lieden van Peeesseye—de band van Chris Forsyth en Jaime Fennelly, die hedentendage behoorlijk aan de weg timmeren met respectievelijk intrigerend solo werk en Mind Over Mirrors.

Platen in onderstaande lijst allen als LP en/of CD in de collectie, behoudens die met 😞 worden aangegeven; de genoemde Pelt en Double Leopards heb ik nog wel in het illegale downloadtijperk van toen weten te downloaden (vandaar 💿)—ze zijn helaas tegenwoordig nergens meer online te beluisteren.

De lijst is uiteraard zeer selectief, en geeft mijn persoonlijke voorkeur weer. De hoeveelheid aan kleine juweeltjes in deze hoek van de Amerikaanse underground uit de jaren nul is schier oneindig.


1. EXCEPTERAlternation (Fusetron 2006) [luisteren]
2. NO NECK BLUES BANDClomeim (Locust 2009) [luisteren]
3. SUNBURNED HAND OF THE MANZ (Ecstatic Peace 2007)
4. PEEESSEYEMayhem in the Mansion, Shivers in the Shack (Evolving Ear 2007) [drietal tracks kunnen hier beluisterd worden]
5. STARVING WEIRDOSFather Guru (Azul Discográfica 2007)
6. THE TOWER RECORDINGS The Galaxy’s Incredibly Sensual Transmission Field of… (Communion 2004) [luisteren]
7. SIX ORGANS OF ADMITTANCEThe Sun Awakens (Drag City 2006) [luisteren]
8. STARVING WEIRDOSEastern Light (Root Strata 2006)
9. JACKIE–O MOTHERFUCKERWow/The Magick Fire Music (ATP rerelease 2003) [luisteren]
10. THUJAPine Cone Temples (Strange Attractors Audio House 2005) [luisteren]
11. SIX ORGANS OF ADMITTANCE Dark Noontide (Holy Mountain 2002) [luisteren]
12. YEASAYERAll Hour Cymbals (We Are Free 2007) [luisteren]
13. ARIEL PINK’S HAUNTED GRAFFITIWorn Copy (Paw Tracks 2003) [luisteren]
14. THE BLITHE SONSArm of the Starfish (Family Vineyard 2004) [luisteren]
15. COELACANTHThe Glass Sponge (23Five 2003) [luisteren]
16. SUNBURNED HAND OF THE MANNo Magic Man (Manhand/Arthur Magazine 2004) [luisteren]
17. ANIMAL COLLECTIVEHere Comes the Indian (Paw Tracks 2003) [luisteren]
18. EXCEPTERKA (Fusetron 2004) [luisteren]
19. NO NECK BLUES BANDQvaris (5 Rue Christine 2005) [luisteren]
20. TALIBAM!Ordination of the Globetrotting Conscripts (Azul Discográfica 2007) [luisteren]
21. PG SIXThe Well of Memory (Amish 2004) [luisteren]
22. MASTER MUSICIANS OF BUKKAKEThe Visible Sign of the Invisible Order (Abduction 2004)
23. DOUBLE LEOPARDSA Pebble in Thousands of Unmapped Revolutions (Eclipse 2001)💿
24. PELTHeraldic Beasts (Eclipse 2006)💿
25. GANG GANG DANCEGod’s Memory (The Social Registry 2005)😞
[luisteren]